
Broen mellom det sivile og militære
Direktør Norges Rederiforbund og medlem av Totalberedskapskommisjonen, Knut A. Hareide, er tydelig på norsk skipsfarts beredskapsrolle.
Flere saker fra Samfunnssikkerhetskonferansen
-
– E-kom-nettene i Norge må styrkes
Regjeringen ønsker at Norge skal bli verdens mest digitaliserte land innen 2030. Dette kan gjøre oss mer sårbare, mener John-Eivind Velure i Nasjonal kommunikasjonsmyndighet.
-
– Bli venn med industrivernet
Jan Helge Kaiser, brannsjef i Vestfold interkommunale brannvesen sa at nødetatene må bli kjent med industrivernet i det ganske land.
-
– Vi må øve. Vi må trene. Vi må bli kjent
– Jeg ønsker meg mindre maktsjuke herrer. Det var distriktssjef Elin Heier Jorstads i Sivilforsvarets største ønske for tiden fremover.
– Den sivile næringen og det militære er nært knyttet i skipsfarten. Norsk skipsfart har en enorm kapasitet. Vår maritime kapasitet alene kan frakte våre allierte til Norge og Europa hva gjelder transport av militært personell og utstyr. Det er norskeide skip som frakter amerikanske soldater ref. tropp-forflytning, sa Hareide på Samfunnssikkerhetskonferansen 2025.
På spørsmål fra salen om Norges rederiforbund vil si nei til at norskeide skip skal ha russiske kapteiner var Hareide klar i sitt svar.
– Vi har i dag 50 russiske kapteiner. Det er 50 av flere tusen. Dersom vi sier nei til å ha russiske kapteiner risikerer vi at rederiene flagger ut skipene og likevel har russiske kapteiner. I fremtiden vil vi arbeide for å ha mannskap fra våre allierte, sa Hareide.