– Viktig å alltid ha øvelsesmoment som omhandler bilen
Industrivernet ved Jotun er godt fornøyd med sin nye brannbil. Og den gamle bilen lever videre i Ukraina.
Tidligere i år fikk industrivernet ved Jotun A/S i Sandefjord en ny brannbil. Bilvalget ble en Mercedes Benz Sprinter på førerkortklasse B, bygget som en fremskutt enhet.
– Det vil si et høytrykks skumslukkeanlegg med 40 meter slange som hovedtrekk. Vi rigget de to sidefløyene i bilen slik at sanitetstroppen fikk en side til scoop-bårer og førstehjelpsutstyr og branntroppen fikk en side til slangemateriell, gren- og strålerør og vanntanken på 300 liter til slukkeanlegget, sier brann- og industrivernleder ved Jotun Øystein S. Malme.
Bakrommet på bilen, som huser slukkeanlegget, har også plass til forlengede stendere til påkobling av brannvann nede i brannkummer, brannslanger, to røykdykkerflasker montert på bakdøren og en vask med varmt og kaldt vann til rensing av sår og enkel håndvask.
– Vi har god dialog med Sandefjord brann og redning, og bestemte i samråd med brannsjef og beredskapsleder at vi ikke monterte blålys på bilen vår. Den skal i all hovedsak brukes internt på områdene til Jotun, sier Malme.
Gode rutiner
Han forteller at bilen allerede har vært brukt på øvelser og at den kommer til å bli hyppig brukt fremover også.
– Vi har allerede brukt bilen på øvelser, både med slukkeanlegget og utstyret som er lastet på. I fremtiden blir det viktig å alltid ha et punkt på øvelsene som omhandler bilen, slik at bruken av bilen er så naturlig som mulig, sier Malme.
Han sier at de ser mot blålysetatene for å utarbeide gode rutiner for å sjekke at utstyret er i orden.
– Brannvesen og ambulansepersonell starter alltid en vakt med å gå igjennom bilen sin og utstyret de har. På den måten behøver de ikke å tenke på unødige ting ved en hendelse, og det skal også være målet vårt selv om industrivernet er en tilleggsoppgave til den faktiske jobben industrivernpersonellet gjør.
Ruller videre i Ukraina
Jotun hadde tidligere en brannbil som ble kjøpt inn ny i 1997, og har tjent industrivernet på Jotun godt.
– Jotun har, siden brannen i 1976, alltid hatt et stort fokus på brannsikkerhet, og industrivernet har hatt hver sin «brannstasjon» på de to fabrikkene i Sandefjord, sier Malme.
Selv om bilen hadde rullet kun 5 700 km, er det en kjensgjerning at beredskapsutstyr har en «best før»-dato.
– Men som på meieriprodukter kan vi føye til «… men ikke dårlig etter». Den gamle brannbilen fikk en ny og viktig rolle i byen Kryvyi Rih i Ukraina, og undertegnede og en operatør ifra bindemiddelfabrikken på Gimle fikk en tur vi aldri kommer til å glemme, sier Malme.