Utbyggingen av Boliden Odda startet sommeren 2021 og skal etter planen bli ferdig i løpet av første halvår i 2025. Da skal virksomheten ha økt produksjonen av sink fra 200.000 til 350.000 tonn i året.

Økt produksjon krever mer av industrivernet

Med et stort utbyggingsprosjekt og nesten en dobling av produksjonen får industrivernet ved Boliden Odda mer å gjøre.

Publisert Sist oppdatert
En stolt industrivernleder Krister Andersson med den nye bilen.
Industrivernet har nylig fått en ny bil. De gleder seg til å bruke den på øvelser og under hendelser.
Bilparken til industrivernet ved Boliden Odda begynner å bli stor.

Prosjektet, som går under navnet Green Zinc Odda (GZO), startet sommeren 2021 og skal etter planen bli ferdig i løpet av første halvår i 2025. Da skal Boliden Odda ha økt produksjonen av sink fra 200.000 til 350.000 tonn i året. De skal også ansatte rundt 50 personer.

– På det meste har vi hatt over 1600 personer inne på området samtidig, mot rundt 200-250 under vanlig drift. Så det sier seg selv at antall skader og sykdomstilfeller øker. Dette har vært en utfordring for industrivernet, med langt flere hendelser enn normalt, forteller leder for industrivern og beredskap ved Boliden Odda, Krister Andersson.

Han ble industrivernleder november 2023, og har vært i industrivernet i ti år som personell før det.

 

Blir kvitt farlige oppgaver

Med utbyggingsprosjektet skal virksomheten bli kvitt en del av de farligste arbeidsoppgavene og få modernisert byggene og maskinene.

– Vi støper blant annet blokker med sink, og nå er det en manuell jobb å fjerne skummet og slagget som kommer på toppen. Dette er et fysisk tungt og farlig arbeid for sinken kan komme opp i 600 grader. Etter at utbyggingen er ferdig vil vi bli kvitt mange av de «gamle» og tunge jobbene, sier Andersson.

Til tross for en stor økning av personer på anlegget har de stort sett hatt lite alvorlige skader, forteller industrivernlederen.

– Normalt har industrivernet to-tre utrykninger i året, mens nå med utbyggingen har vi vært opp i 11-12. Det mest vanlige er mindre skader som folk som har tråkket over eller klemt fingre, sier Andersson.

 

Sterk vind skapte problemer

De har hatt én alvorlig hendelse under utbyggingsprosjektet hvor en container blåste over ende og knuste leggene til en innleid arbeider som måtte amputere.

– Industrivernet var ikke i innsats under denne hendelsen fordi vi ble varslet for seint. De som var til stede varslet ambulansen først, så når industrivernet ble tilkalt hadde ambulansen allerede reist med pasienten. Vi har hatt språkproblemer med de eksterne arbeiderne, men vi informerer at de skal varsle industrivernet så fort som mulig om hendelser for å sikre rask innsats, sier han, og presiserer at de har stiller HMS-krav til alle entreprenører.

Utbyggingen har vært en utfordring for industrivernet, med langt flere hendelser enn normalt.

Krister Andersson, leder for industrivern og beredskap ved Boliden Odda

– Entreprenørene skal ha egne beredskapsplaner. Stillasfirmaet som er inne nå i prosjektperioden skal også bistå oss dersom det er behov for redning i høyden. Industrivernet har utstyr for redning i høyden, men vi får ikke øvd på dette like ofte som stillasfirmaer. Entreprenørene kjører også sine egne øvelser, og sammen har vi kjentpersonsrunder i byggeområdet for å sikre at alle vet hvor på området folk jobber og hva de skal gjøre i tilfelle det skjer en hendelse.

 

Ekstra HMS-ressurs

Under utbyggingsprosjektet har de ikke utvidet industrivernet da den daglige produksjonen har de samme risikoene som tidligere.

– Vi har en ekstra HMS-ressurs hos oss, en Area Safety Operation Coordinator (ASOC), som godkjenner arbeidstillatelser og koordinerer planleggingsmøter mellom virksomheten og eksterne som er inne på området vårt. Alle eksterne som jobber på vårt område må gjennom et sikkerhetskurs, og vi ber dem også legge nødnummer og varslingsnummer til industrivernet inn på telefonene sine for lettere å kunne varsle oss ved en hendelse. Vi har blitt mer oppmerksomme på å informere om industrivernet og hva de kan bidra med i etterkant av den alvorlige hendelsen med containeren, sier Andersson, som selv var ASOC i prosjektet GZO fra september 2021 til han ble industrivernleder i fjor.

Han forteller at det er jevnlige HMS-møter med ASOC og entreprenør og at alle morgenmøter har HMS på agendaen.

– Samarbeidet med ASOC har fungert veldig bra. Vi har hatt ASOC siden september 2021, og det har vært en stor hjelp. De har jobbet aktivt med HMS og godkjenner arbeid med tanke på HMS før det settes i gang, sier Andersson.

 

Stort engasjement for industrivernet

Industrivernet består til vanlig av 65 personer og industrivernet er forsterket med førstehjelp, brannvern, miljø- og kjemikalievern, røykdykking og orden og sikringstjeneste. Blant de 65 innsatspersonene er det en fagansvarlig-gruppe som har ansvar for hver sin forsterkning. Andersson forteller at det er stor interesse for å være med i industrivernet og at flere unge som ønsker å bli med.

– Noen av innsatspersonene er også med på i det frivillige brannvesenet, og det er stor styrke for industrivernet. Vi har egen brannbil, egen ambulanse og egen båt. Vi samarbeider med brannvesenet og nabovirksomheten på andre siden av fjorden, INEOS. Vi har hatt felles øvelser for å bli kjent med hverandres områder og vi har mulighet til å bistå hverandre med personell ved en hendelse, sier Andersson.

 

Øver hver uke

Innsatspersonene øver fast hver onsdag, og industrivernleder Andersson prøver å variere scenarioer og øvelsestyper gjennom året.

– Vi har en fem skift-ordning der hvert skiftlag skal ha syv personer i industrivernet. Øvelsene kan være alt fra gassmåling og utslippshåndtering i vann til førstehjelpshåndtering. Vi har også et stort fjellanlegg med deponi i fjellet og syv km med tunneler, hvor vi kjører orienteringsrunder sammen med brannvesenet og simulerer brann i kjøretøy.

Boliden Odda ligger innerst i Sørfjorden, en sidefjord fra Hardangerfjorden. Andersson sier de er forberedt på å klare seg selv beredskapsmessig.

– Vi har hatt noen utfordringer med stengte veier. I vinter hadde vi en hendelse der alle veier var stengt på grunn av ras på andre siden av fjorden. Utfordringen var at det brant på «feil» side av raset så det ble lang omkjøring for brannvesenet. I slike tilfeller ber de gjerne om å få låne båten vår. Vi er rustet for å klare oss selv, men vi holder også tett kontakt med brannvesenet og de andre nødetatene.

Industrivernet har utstyr for redning i høyden, og øver på det sammen med stillasfirmaet som er inne i prosjektperioden.
Industrivernet har utstyr for redning i høyden, og øver på det sammen med stillasfirmaet som er inne i prosjektperioden.
Industrivernet går ofte kjentpersonsrunder med brannvesenet og entreprenører.
Industrivernet øver på redning i høyden sammen med eksterne firmaer.
Høyderedning er ikke for pyser!
– Vi har et stort fjellanlegg med deponi i fjellet og syv km med tunneler, hvor vi kjører orienteringsrunder sammen med brannvesenet og simulerer brann i kjøretøy, sier industrivernleder Krister Andersson.
Powered by Labrador CMS