Scenarioet for øvelsen var en bilkollisjon ved lastedokkene bak fabrikken, hvor føreren satt fast i bilen.

Øvde alle fem skiftlagene

Industrivernet på Halden Pharma AS hadde en omfattende førstehjelpsøvelse med levende markører.

Publisert
– Høyre bakdør på bilen sto åpen for å indikere at det hadde vært flere i bilen, men kun fører satt i bilen under øvelsen, sier industrivernleder Erik Henriksen.
–Høyre bakdør på bilen sto åpen for å indikere at det hadde vært flere i bilen, men kun fører satt i bilen under øvelsen, sier industrivernleder Erik Henriksen.

Øvelsen ble gjennomført over fem uker hver tirsdag fra 27. august og til 24. september. Scenarioet for øvelsen var en bilkollisjon ved lastedokkene bak fabrikken, hvor føreren satt fast i bilen. Det ble brukt levende markører på øvelsen. Industrivernet fikk tak i en kondemnert bil for å simulere bilulykken.

– Det kan være vanskelig å arrangere øvelser i produksjonen uten å stoppe linjer. Derfor var vi glade for at vi fikk tak i en kondemnert bil og kunne øve i den utendørs, sier industrivernleder ved Halden Pharma, Erik Henriksen.

 

Ønsket realistisk øvelse

I tillegg til bilulykken og sikring av skadested, skulle innsatspersonene øve på blødningskontroll og å sikre luftveier for pasienten. Radiobruk, kommunikasjon og ledelse fra fagleder industrivern var også elementer som skulle øves på.

– Øvelsen skulle simulere virkeligheten så mye som mulig, med kommunikasjon gjennom verbale meldinger eller via radio. Selv om øvelsen i så stor grad som mulig skal simulere virkeligheten, kan det oppstå situasjoner som oppleves kunstig. Vi oppfordret innsatspersonene til å prøve å leve seg så mye som mulig inn i rollene, sier Henriksen.

– Vi kan bli bedre på pasienthåndtering, spesielt når det gjelder å sjekke pasienten for skader og blødninger. Vi er litt redde for å ta på hverandre, innrømmet industrivernleder Erik Henriksen.

Øvelsen startet med et felles oppmøte hvorpå fagleder industrivern fikk melding om ulykke med personskade.

– Høyre bakdør på bilen sto åpen for å indikere at det hadde vært flere i bilen, men kun fører satt i bilen under øvelsen. En passasjer var sjokkskadet og satt stille i skråningen lenger vekk. Vi ønsket også å trene på oversikt på skadestedet, forteller Henriksen.

 

– Kan bli bedre på pasienthåndtering

Øvelsen ble gjennomført hele fem ganger for å sikre at alle skiftlagene fikk delta. Etter øvelsene ble det identifisert flere forbedringsområder.

– Vi kan bli bedre på pasienthåndtering, spesielt når det gjelder å sjekke pasienten for skader og blødninger. Vi er litt redde for å ta på hverandre, innrømmet Henriksen.

Han la også vekt på viktigheten av å sikre frie luftveier og å trene fagleder industrivern på å gi klare og tydelige beskjeder. Det å ha bedre oversikt over skadestedet ble også nevnt som et forbedringspunkt.

– Evalueringen etter hver øvelse viste at både mannskap og fagleder industrivern selv nevnte disse punktene som forbedringsområder, så her har vi noe å jobbe mot. Vi er godt fornøyde med at vi fant læringspunkter etter øvelsen så vi kan bli enda bedre, sier Henriksen.

Powered by Labrador CMS