Slik varsler du
Trekk pusten, ta et steg tilbake, gi en rolig forklaring over hva som har skjedd, vær tydelig når du kommuniserer og lytt. 113 gir oppskriften på god varsling.
– Jeg vil ikke at folk skal ha angst
for å ringe. Jeg vil senke terskelen for at folk skal ringe. Folk tror vi bare
er en nødmeldesentral som skal kontaktes når det er ordentlig ille. Men på 113
har vi masse fagfolk som kan hjelpe deg. Du trenger ikke å ha alle svarene.
Kontakt oss. Søk hjelpen vår. Vi kan gi råd og veiledning og kan bidra med å
skaffe rett hjelp, til rett plass og tid. Vi gjør en vurdering om ambulanse,
legevakt og luftambulanse skal settes inn, og vi trippelvarsler også politi og
brann, informerer Lena Heimvik Klinikksjef Prehospital Klinikk, Helse Stavanger
HF.
De fleste akuttmedisinske kommunikasjonssentralene (AMK) kan bruke video til hjelp. Da vil AMK-operatøren sende en lenke til telefonen du ringer fra, denne må du bekrefte og dermed deles video fra din telefon til AMK og de kan se hva som skjer der du er, sier Heimvik.
Vis vei for helsepersonellet
Heimvik roser industrivernet for å være flinke til å møte ambulansene og vise vei inn til ulykkesstedet.
– Det er viktig for at helsepersonell kommer raskt i gang. Jeg oppfordrer industrivernet til å fortsette å øve på å ivareta skadde og pasienter når det skjer uønskede hendelser i egen virksomhet. Industrivernet er først på skadestedet, og de gjør derfor en viktig jobb før nødetatene kommer, sier Heimvik.
Øv til det ikke går galt
Hun understreker at det er nødvendig å øve for å kjenne til rollen sin i et system. Det er først når alle har øvd at systemet blir godt.
Hun understreker at det må øves riktig:
– Ikke øv til du får det til, øv til det ikke lenger kan gå galt, understreker hun.
– Hensikten med å øve er jo at alle vet hva de skal gjøre når en hendelse inntreffer. Det å ha vært oppi en situasjon som er så lik den vi risikerer å oppleve er nødvendig for å utføre god førstehjelp. I fredstid er det enkelt å være god, men vanskelig når man er stresset, sier Heimvik.
Hun legger til at stress kan ta overhånd og bidra til at innringeren ikke makter å gjøre noe. Heimvik forteller at selv garvede luftambulanseleger har stått paralysert når de ikke har vært på jobb og ringt til 113 for å få hjelp. Hun sier at dersom man står pasienten nær så kan dette være ekstremt traumatisk.
Vær med pasienten
Hun anbefaler at det er minst to personer sammen med pasienten, en som er der for pasienten, og en som ringer til nødetatene. Noen ganger ber nødetatene innringer om å være på tråden frem til de ankommer stedet, og da er det krevende å ta seg av pasienten med én hånd og holde i telefonen med den andre, dersom man ikke kan sette telefonen på høyttaler.
Artikkelen er basert på intervju med Lene Heimvik i Sikkerhet nr. 1 2019 og Sikkerhet nr. 1 2022